Description

REORDENAMIENTOS

SERIES

Acrylic on large format canvases / variable dimensions / 2013-2016

In the pieces that compose the “Reordenamientos” series, a difficult to translate term into English, as it would translate as “Order alterations” or “Put another Way of Order,” his intention is that of building an immense line of large canvases that somehow reproduce the vast “painting” of the metropolis around us. Via silk screen printing processes, Hoyos prints everything from photographic panoramas to very close-up exterior and interior (taken from outside) shots of the buildings under construction or facing demolition. These matrixes set some distance from the Beecher’s uniform focus: Hoyos is like a “living walking lens” and constantly changes his angle of vision and the depth of his focus field. He is an eye that can see the geometry of the inhabited world’s “containers” so closely, that sight cease to recognize the figurative shape, and is tricked into seeing it as a non-referential abstraction that in itself is just another approximation to the city. His photographic images, projected in layers, fragmented, shifting general construction planes with details on the concrete captured with unusual proximity, decompose the order of the urban landscape, and give place to a sort of mixed media paintings that incorporate graphic processes with a color palette taken from the metropolis themselves. Given the above, he usually uses the maximum contrast, which is not black and white, but black and yellow - “it impacts the brain in an even stronger way and that is why it is used in pavement” he says, - and he also dyes with colors extracted from the industrial safety color codes or those of urban signage – such as fuchsia and fluorescent orange or red over white – the large canvases of the installation arranged and thought as a great enclosing tape: “Reordenamientos.” Each piece contains fragments and layers of urban shapes and tones, and a graphic process of positives and negatives, which are mingled into compositions that inevitably yield into empty grids, where color is an absence that invites the viewer to reimagine new structures.

taken from the catalog for PLAYGROUND exhibition



En las obras de la serie “Reordenamientos”, su intención es construir una inmensa cinta de lienzos de grandes dimensiones que reproduce en cierto modo la vasta “pintura” de la urbe que nos rodea. Mediante procesos de impresión en seda Hoyos registra desde las panorámicas fotográficas hasta las tomas en primerísimos planos exteriores e interiores captados desde afuera de los edificios en construcción o en demolición. Estas matrices se apartan de los enfoques uniformes de los Becher: Hoyos es como “un lente vivo que camina” y cambia constantemente de ángulo de visión y de profundidad de campo. Es un ojo que puede ver tan de cerca las geometrías de los “contenedores” del mundo habitado que la mirada cesa de reconocer la forma figurativa y se engaña con un modo de abstracción no referencial que ciertamente es sólo otra aproximación a la ciudad. Sus imágenes fotográficas, proyectadas en capas, fragmentadas, intercalando planos generales de construcciones, con detalles del concreto captados en inusitada proximidad, descomponen el orden del paisaje urbano, y dan paso a una suerte de pinturas de medio mixto que incorporan procesos gráficos con una paleta de color que recoge la de las mismas urbes. Por eso, usa a menudo el máximo contraste que no es el del blanco y el negro, sino el del negro y el amarillo –“afecta de un modo aún más fuerte al cerebro y se usa por ello en el pavimento” según afirma-, y entinta también con colores extraídos de los códigos de seguridad industriales o de los avisos urbanos –como el fucsia y el naranja fluorescentes o el rojo sobre blanco- los grandes lienzos de la instalación abierta y pensada como una extensa cinta envolvente: “Reordenamientos”. Cada pieza contiene fragmentos y capas de formas y tonos urbanos y un proceso gráfico de positivos y negativos que se amalgaman en composiciones donde indefectiblemente se da paso a las estructuras vacías, retículas sin rastro de construcciones donde el color es una ausencia que invita al espectador a reimaginar estructuras.

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